Dags för ett nytt kapitel i AOH-boken

Vår konung Carl XVI Gustaf ville som bekant vända blad. Vi nöjer sig inte med det utan skriver ett helt nytt kapitel i vår egen historiebok. AOH går från att ha varit en nyhetssajt till att bli en konceptsajt med fokus och stark spotlight på cuper.

Eftersom vi gör en rätt stor förändring tror jag att många frågor poppar upp hos dig som läsare, därför skriver jag texten utifrån frågor och svar perspektiv. Den är rätt lång men vill du veta mer får du allt traggla dig igenom den.

Jag brukar säga att inget är skrivet i sten och att the sky is the limit. Det gäller givetvis även nu. Det nya konceptet kommer att utvecklas enligt den plan jag har, men dyker det upp bra idéer, goda råd så är jag givetvis idel öra, så hör av dig gärna med konstruktiva tankar.

AlltOmHandboll har genom åren ständigt utvecklats men i grund och botten har det varit samma koncept – en nyhetssajt med fokus på handboll. Det är nästan så att jag tycker sajten har blivit för populär. Missförstå mig rätt nu, men genom att vi fått så många läsare har kraven, både mina egna och läsarnas, ökat på att ständigt komma med fler och bättre nyheter. Det är i grunden givetvis fantastiskt bra, men tyvärr har det därmed blivit så att jag personligen fastnat i ”nyhetsbubblan”. Journalistik är inte vare sig min passion eller ambition. Jag brinner för ungdomshandboll, utvecklingsfrågor och marknadsföring. Inte nödvändigtvis i den ordningen men dock.

Med det nya konceptet hoppas jag kunna få jobba med det jag brinner för och därigenom även kunna bidra till att utveckla viktiga delar av svensk handboll, nämligen cuperna och ungdomshandbollen.

Vad händer med AlltOmHandboll nu?

Kortfatta kan man säga att vi övergår från att vara en nyhetssajt till att bli en konceptsajt med fokus på cuper, och primärt ungdomscuper. Inom konceptet startar vi även en helt ny och unik tävling; ASICS CUPTOUR, en tour där cupmästare utses varje säsong. Vi tror den på sikt kan bli en stor prestigetävling inom svensk ungdomshandboll.

Blir det inga nyheter på sajten?

Klart det blir. Däremot kommer vårt eget redaktionella arbete bara att beröra vårt konceptområde (cuper, ASICS CUPTOUR etc.). Dessutom blir det säkert krönikor och debattartiklar som behandlar andra frågor.

Däremot kommer inte frekvensen av egenproducerade texter bli som den varit under tiden som nyhetssajt. Det kan dröja rätt länge mellan det sker. Som sagt, vi är inte en nyhetssajt längre.

Det stora allmänna och dagliga nyhetsflödet kommer istället att genereras via vår Nyhetsbox uppe i högra hörnet på sidan. Där har vi byggt en teknisk lösning som ”tankar in” nyheter från en mängd olika handbollsaktörer. Den boxen kommer att utökas successivt till att på sikt innehålla alla tillgängliga nyhetskällor. Läs på FAQ om hur man kommer med sin lagsida, sin klubb, sin cup, sin blogg.

Varför ska man logga in..?

Många av funktionerna på sajten är kopplade till Facebook. Genom deras teknik har vi byggt lösningar så att man till exempel kan gilla cuper, man kan bli fan av sin klubb och en del andra roliga grejer. Givetvis innebär FB-lösningen att en del inte kan ta del av alla funktioner, men utan den skulle vi inte kunnat ha dem alls.

Hur kommer CupGuiden att fungera?

Vi startade CupGuiden då vi startade verksamheten för sju år sedan och den har blivit en väldigt välbesökt och populär avdelning inom AOH. Den kommer att fungera som tidigare med den stora skillnaden att den på sikt kommer att innehålla alla svenska cuper, både ungdomscuper och seniorcuper. Även de utländska ska läggas in vad det lider.

Vad är ASICS CUPTOUR?

Det är en tour som ASICS är titelsponsor för och som innehåller tolv svenska cuper. Förutsättningarna är rätt enkla. Om ditt lag spelar någon eller några av de tolv cuperna och ni placera er på minst kvartsfinalplats i A-klassen, så får ert lag poäng. I slutet av säsongen koras sedan lagen i varje klass med flest poäng till Svenska ASICS CUPTOUR Mästare. En titel som vi på sikt tror blir nästa stora prestigetitel bland ungdomslag.

Varför har ni valt just dessa tolv cuper?

Det var både lätt och svårt att välja vilka cuper vi skulle erbjuda att vara med. Vi satte upp ett antal kriterier, bland annat dess geografiska läge, digniteten på den, tidpunkten när den spelas, om den spelas inomhus eller på gräs eller sand samt vår relation till arrangören. Utifrån en samlad bedömning valde vi dessa tolv.

Era samarbetspartners verkar viktiga för er..?

Självklart är det så. Vi har jobbat ihop med våra samarbetspartners under flera år och vi har precis tecknat fleråriga avtal med de allra flesta av dem vilket känns väldigt tryggt inför framtiden. Jag brukar säga att vi inte sticker under stolen med att en viktig uppgift för oss är att hjälpa våra partners att nå ut till våra läsare, deras kunder och det står jag för även fortsättningsvis.

Under sommaren har jag fått ett antal mail och telefonsamtal från läsare därute som ställt frågor om framtiden. En del har varit positiva och en del negativa till förändringen vilket är helt naturligt eftersom många därute har vant sig med att kunna gå in på AlltOmHandboll, och även om konceptet utvecklats genom åren så har grunden alltid varit den samma.

Nu gör vi en stor förändring. Väldigt många kommer uppleva att det är till det bättre men säkert kommer även många att uppleva den som negativ. Så brukar det vara. Men vi hoppas och tror att om ett år kommer de tveksamma att se vad det nya konceptet står för och då ändra uppfattning. Så brukar det också vara.

Tack för att du tog dig igenom den långa texten och tack för att du besöker AlltOmHandboll. Det uppskattas och ger mig energi att jobba stenhårt för att göra ”nya AlltOmHandboll” så bra den någonsin kan bli.

Studsa lugnt så syns vi snart någonstans i närheten av en handbollsplan!

Annons